عبدالاحد مومند، نخستین و تنها فضانورد افغان، درگذشت
فوزیه صدیقی- عبدالاحد مومند، نخستین و تنها فضانورد افغان، روز (یکشنبه) بر اثر ابتلا به بیماری سرطان، در سن ۷۷ سالگی در یکی از بیمارستان های آلمان چشم از جهان فروبست.

اعضای خانواده و نزدیکان آن مرحوم، ضمن تأیید خبر درگذشت وی، اعلام کردند که این سرمایهٔ بزرگ علمی و ملی افغانستان، پس از سال ها دوری از وطن، در غربت جان باخت.
به گفتهٔ آنان، مومند در سال های اخیر به همراه خانواده اش در شهر اشتوتگارت آلمان سکونت داشت و در روزهای پایانی عمر، دردهای ناشی از بیماری سرطان را تحمل کرد تا اینکه دیروز بر اثر همین عارضه در بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد.
وی در سال ۱۹۸۸ میلادی، در سن ۲۹ سالگی، در یک مأموریت مشترک با اتحاد جماهیر شوروی سابق، به ایستگاه فضایی «میر» سفر کرد و با گذراندن حدود ۹ روز در فضا، نام خود را به عنوان نخستین افغان در تاریخ افغانستان و جهان برای همیشه ثبت نمود.
گفتنی است که با انتشار خبر درگذشت وی، کاربران افغان در شبکه های اجتماعی، فرهنگیان و علاقه مندان به علم و دانش، با ابراز گستردهٔ اندوه و تسلیت، موجی از واکنش ها و همدردی ها را در فضای مجازی به راه انداخته اند.
پایان




